– Jak to możliwe, że niektóre ogródki kawiarniane zajmują bez mała całą przestrzeń chodnika? Jak mają przemieszczać się piesi? Odnoszę wrażenie, że nikt tej sprawy w Częstochowie nie kontroluje. Ostatnio szedłem Alejami i zderzałem się z ludźmi, którzy szli w przeciwnym kierunku. Faktem jest, że spora grupa nadciągnęła od strony „kwadratów” i niemała z Jasnej Góry. W takiej sytuacji od razu zrobiło się tłoczno, bo większą część chodnika zajmują kawiarenki – żali się mieszkaniec Częstochowy podczas Podziemnego Salonu Prasowego .
Być może nasz Czytelnik nieco przesadza, ale rzeczywiście są miejsca, w których pieszy ma utrudnione przejście obok ogródka. Z pytaniami w tej sprawie wystąpiliśmy do urzędu miasta Częstochowy i Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu w Częstochowie.
* W jakiej wysokości i jakiego rodzaju opłaty ponosi właściciel punktu gastronomicznego za wystawienie na chodniku stolików, krzeseł, itp.?
* Czy jest jakieś ograniczenie – w przypadku wąskiego chodnika, np. wielkości wystawianego wyposażenia ogródka?
* Czy ma znaczenie dzielnica, w której mieści się ogródek punktu gastronomicznego? Jakie są wówczas koszty?
* Ile wydano pozwoleń umożliwiających ustawienie ogródków w roku 2017?
* Prosimy także o informacje dotyczące dzierżawy gruntów pod kawiarenki na pl. Biegańskiego.
Odpowiedzi Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu w Częstochowie
„Żeby dane były miarodajne i prawdziwe należy podać zestawienie za cały rok kalendarzowy (aktualnie sytuacja jest dynamiczna i dane mogłoby się zmienić). Dlatego za 2016 r. mieliśmy łącznie w mieście 48 kawiarenek letnich (których teren pozostaje w zarządzie MZDiT) – 25 w ciągu Al. NMP i 23 przy pozostałych ulicach. W tym roku szacujemy, że liczba będzie porównywalna oscylująca wokół pięćdziesięciu sztuk.
Co do kawiarenek i pytań dotyczących tego tematu, to informuję, że:
Wysokość opłaty za zajęcie terenu, który pozostaje w zarządzie MZDiT na poczet letnich kawiarenek wynosi od 1zł za m2 dziennie (np. ul. Wieluńska) do 1,5 zł za m2 dziennie (Aleje czy ul. 7 Kamienic)
Wysokość opłaty nie zależy od dzielnicy, a od kategorii drogi przy której mamy taką instalację
Jest ograniczenie, co do terenu, który należy pozostawić do przejścia/przejazdu na chodniku. Jest to w zależności od miejsca minimum od 1,5 m do 2,5 m wolnego terenu od krawędzi instalacji
Należy jednocześnie przypomnieć, że nie każda kawiarenka staje na terenie będącym w zarządzie MZDiT, niektóre na prywatnym, a niektóre na miejskim (tutaj tematem zawiaduje właściwy Wydział Mienia UM).
Maciej Hasik.”
Odpowiedzi przygotowane na podstawie informacji z Wydziału Mienia i Nadzoru Właścicielskiego UM.
„Pytania zostały przesłane do MZDiT, ponieważ to w ich gestii jest wydawanie takich zezwoleń i naliczanie opłat, jeżeli dany ogródek znajduje się na chodniku, czyli w obrębie pasa drogowego. Wyjątkiem są kawiarenki na placu Biegańskiego (w gestii Wydziału Mienia i Nadzoru Właścicielskiego UM) oraz kawiarenki sytuowane na gruntach prywatnych/wspólnotowych (np. w podwórzach kamienic).
Na Placu Biegańskiego funkcjonują dwie kawiarenki; obie przez 5 miesięcy w roku – od maja do końca września.
Pierwszy z obiektów – w centralnej części placu – postawiono tam na podstawie umowy zawartej z firmą KARO Karol Krawczyk w 2015 r., będącej rezultatem wcześniejszego postępowania przetargowego.
Właściciel punktu gastronomicznego – firma KARO Karol Krawczyk jako dzierżawca płaci czynsz dzierżawny w wysokości 0,51 zł /1 m kw. gruntu/dzień + podatek VAT (23%), tj. 3.060 zł + podatek VAT 23% (w miesiącach: czerwiec i wrzesień) i 3.162 zł + podatek VAT 23% (w miesiącach: maj, lipiec, sierpień). Na dzierżawę terenu w 2015 r. zorganizowano 2 przetargi, które nie doprowadziły do wyłonienia dzierżawcy. W związku z tym umowa dzierżawy została zawarta w wyniku rokowań warunków dzierżawy.
Umowa dzierżawy z firmą KARO Karol Krawczyk zawiera ograniczenie powierzchni zajmowanej przez ogródek tj. 200 m kw. (do zagospodarowania obejmującego wszelkie elementy wyposażenia) oraz wysokości elementów wyposażenia.
Drugi obiekt. Dla kawiarenki obok ratusza, Rada Miasta Częstochowy uchwałą nr 557.XLI.2017 z dnia 25 maja 2017 r. wyraziła zgodę na oddanie w dzierżawę tej części nieruchomości (pow. 200 m2) na czas nieoznaczony (na korzystanie w okresie od 1 maja do 30 września każdego roku) oraz odstąpienie od obowiązku przetargowego.
Teren, gdzie stoi obiekt, był także ostatnio objęty umową dzierżawy (w latach 2014-2016) na prowadzenie kawiarenki letniej, która stanowiła funkcjonalnie integralną część powierzchni gastronomicznej lokalu w piwnicach ratusza.
Czynsz dzierżawny dla firmy “C&K” Krzysztof Cygan określono na 7 200 zł +podatek VAT 23% (w miesiącach: czerwiec i wrzesień) i 7 440 zł +podatek VAT 23% (w miesiącach: maj, lipiec, sierpień), tj. 1,20 zł/1 m kw. gruntu/dzień + podatek VAT (23%).
W umowie z firmą “C&K” Krzysztof Cygan zapisano ograniczenie powierzchni zajmowanej przez ogródek tj. 200 m kw. (do zagospodarowania obejmującego wszelkie elementy wyposażenia) oraz wysokości elementów wyposażenia.
Biuro prasowe UM.”
2 komentarzy
Aleje od jasnej góry w dół są strefa ruchu można chodzić po całej szerokości pasa drogowego tam pieszy ma pierwszeństwo.
Aleje od jasnej góry w dół są strefa ruchu można chodzić po całej szerokości pasa drogowego tam pieszy ma pierwszeństwo.